Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 29 januari 2011

tofflor blir till

Ville prova att tova tofflor som ska få annat uttryck än tidigare.
Det blev två olika modeller, här ser ni bara början på
den ena sorten. Här är materialet, mall av bubbelplast, gotlandsull grå och lila finull, en läst av frigolit som jag aldrig använde mig av idag.








Nu har jag gjort utlägg i flera lager och med lite "sömsmån", blött det hela med varmt vatten och såpa som sedan gnuggas runt med små lätta rörelser tills all luft är försvunnen och ullen håller ihop.
När de var klara insåg jag att jag inte har några fler skinnsulor i den här storleken så det måste beställas hem.
Bilder kommer på den färdiga varianten snart.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att få göra tofflor! Jag var med på en av Monis kurser för ett par år sedan och tovade mig ett par utomordentligt sköna och tjusiga tofflor. De håller verkligen fossingarna varma än idag och jag får ständigt komplimanger för de fina lyxtofflorna! det är ju om inte annat en perfekt present att ge till någon frusen stackare och det är ju extra kul att dom är helt unika! Jag tycker verkligen att alla borde prova på en kurs hos Moni! Hon är så duktig och inspirerande!

    SvaraRadera
  2. Ulltofflor vore ju förstås en lösning med tanke på våra kalla golv... Jag har dock inte riktigt tålamodet till att göra dem från "scratch" vilket du har gjort.
    Ha en fortsatt fin helg. Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack anonym, för att du "promotar" för mina kurser.
    Och till Toktova, det finns en väldigt enkel variant, och du gjorde ju en finfin riddarhjälm, den enkla toffel-varianten tar nog inte längre tid att göra än den hjälmen. Snart kommer bild även på den lilla enkla toffeln, så håll utkik!

    SvaraRadera
  4. Hej! Var har du fått tag på lästen nånstans?! Verkar helt hopplöst att hitta nån som säljer i frigolit!

    SvaraRadera