Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 9 februari 2011

En såld och två tillverkade

Börjar bli tomt på rumpullor så det var bara att sätta fart och göra nya.


Jag tar den klippta lammullen och rensar den från skräp först, därefter lägger jag ut den med "klippet" uppåt i den form jag vill ha, i det här 
fallet valde jag en rund form.






Kardfloret lägger jag sedan i tunna lager, med korsande fibrer ovanpå"klippet".
På med varmt såpvatten och pressa ur luft, platta ner kardflor och ull och gnugga med lätta cirkulerande rörelser




.När ullen håller ihop är det dags att 

att rulla arbetet och då använde jag mig av en bubbelplast som jag  rullar in det hela i, sedan rullar jag in det i en gammal handduk. Rulla arbetet en 
kort stund till att börja med, veckla upp, sträck försiktigt, vrid arbetet en aning och rulla ihop igen och upprepa proceduren tills det är så ihopfiltat 
att det inte finns någon elastisitet kvar.
Varje gång du vecklar ut arbetet så 
måste du lyfta lockarna från ullen om du inte vill att allt ska tova ihop, Vill
du att det ska se ut som ett fårskinn så får du lyfta och till slut skaka fram lockarna 
mellan varje rullning.


När du fått det som du vill ha det ska allt såpvatten sköljas ur, noga, noga. 
Därefter brukar jag ha lite schampo i tvättvattnet och försiktigt tvätta ur ullen.
och till slut så sköljer du några gånger. Häng eller lägg på tork.


Nu har du ett perfekt sittunderlag för sköna fikastunder i vårsolen, eller att sitta på
i en kall bil. Lätt att ta med på en picknick t.ex.




1 kommentar:

  1. Ett sådant har jag gjort till min stora kille. Han har det på sina dagisutflykter. Tack för gratulationerna och alla fina ord. De glädjer mig verkligen. Egentligen så är ju inte ålder så himla viktigt, men ändå blir man liksom lite chockad när man plötsligt inser att man blivit äldre. Hur gick det till egentligen?
    Kram!

    SvaraRadera