Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 21 december 2010

Arbete med ett blivande fälltäcke

Här kan ni se hur täcket ser ut så här i starten.
Jag lägger ut mönsterbitar av förfiltad ull på ett nålfiltsunderlag. när jag fått till mönstret som jag vill ha det så blöter jag alltihop med vatten och såpa och rullar in det i en bubbelplast på ett pvc-rör. Lägger ett gammalt lakan eller handduk runt hela rullen och binder om med gummiband, därefter får allt rullas i filtmaskinen en stund fram och tillbaka.
Jag tar ut och vecklar upp det hela, sträcker och blöter igen, rullar ihop och in i filtmaskinen igen. Så går det till ett antal gånger innan jag känner att filten är färdigtovad. All såpa sköljs noggrant ur innan jag lägger det hela i tvättmaskinen och kör det på ullprogrammet sen ska den sträckas till och formas så som jag vill ha den innan jag lägger den att torka.
Mera bilder på arbetes gång kommer här efter jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar