Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 22 februari 2011

Tisdagsfunderingar

Tänker på livet i största allmänhet och på vad det innebär att "Leva Livet Fullt Ut".
Är det att följa sitt hjärta i de val man gör, i val av sysselsättning, val av boende, val av
livspartner, val av umgänge o.s.v.?
Är det lika för alla att leva sitt liv fullt ut?
Jag har i min närhet en person som är full med "det måste man" och jag blir lika
fundersam varje gång jag hör det där. Vem har sagt det? Vem bestämmer vad
någon annan måste med sitt liv?
Var och en finner väl sin egen väg genom livet, och det tror jag är viktigt.
Ingen kan säga till en annan människa att det är så här du ska leva ditt liv, för vi är 
alla olika individer med olika drömmar och behov.
Bortse från "måsten" och lyssna på ditt hjärta och på vem du är, vad du vill med
ditt liv, strunta i de olyckskorpar som säger "det där går aldrig", eller "sånt kan man 
inte leva på, du måste ha ett riktigt jobb".
Jag tror att om man vill något riktigt mycket, om man har en övertygelse, något man brinner för 
så ska man absolut prova sina idéer och drömmar, går det så är det fantastiskt och går det inte 
så har man fått en erfarenhet som tar en vidare med nästa plan.
Jag har fått många tips från "välmenande" människor som tror sig veta vad man "Måste" för att klara sig
här i livet. Som när jag startade en konsthanverksbutik  strängnäs så  var det en man som finns i vår närhet som ofta kom med små jobbtips till mig, - det här vore väl något för dig Moni? så tipsade han mig om något arbete som var ute på annons. Sånt kan ju göra en skitförbannad för att det är så respektlöst.
Men jag har förstått att det är de människor som själva inte vågat prova sina drömmar som kommer 
med flest pekpinnar, de som är lite bittra över att livet inte blev vad de önskat. De gjorde inte vad de helst av allt velat göra. De föll i "måste-fällan" och tycker inte om att se att andra vågar chansa. Såna ska man helst inte omge sig med, de bara tar energi.
Vi är inte satta på jorden för att vi Måste saker, vi är här för att varje människa har en mening och den meningen med våra liv finner vi inom oss, den är unik för varje människa.
Lyssna mer på vad du verkligen vill,inte på vad vi tror att andra förväntar sig. Vad är viktigt för dig ? Ta fasta på det så tror jag att du kommer att må bättre och få ett rikare liv. Det är ju synd att inte försöka ens.


Jag tänker fortsätta att utveckla mina drömmar och utforska vägen dit. I mitt huvud går inte ordet Måste in.
Just nu är jag verkligen på väg.
Önskar er stort lycka till med att Leva Livet Fullt Ut.



1 kommentar:

  1. Jag har gjort ett sådant val. Men det gick ju för att min man arbetar desto mer, så jag lever på de pengar han drar in. Inte så lätt att "gå runt" som konsthantverkare, även om jag drömmer om det...

    SvaraRadera