Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 16 maj 2011

Matt-tillverkning

Här är en liten förhandstitt på mattan som ska bli!
Det var tack vare den som "slaget om Makalöst Filtmakeri" utbröt häromdagen. Eller på grund av kanske man säger.
När den här är färdig ska det bli en rund också är det tänkt. Det är ju så pass enkelt ändå att tova mattor av ull.
Jag fattar inte att jag inte har gjort det tidigare. Tanken har funnits men det har varit så mycket annat som kommit ur händerna på mig först.
Men nu e jag på G. Och mattillverkningen kommer jag säkerligen att fortsätta med för det är så kul.
När jag lämnat från mig allt till utställningen så ska jag gotta mig i att tova lite färggranna saker. Nu har det ju mest varit gråskalan och de naturligt bruna och vita.


Jag tycker att jag är lyckligt lottad som även kan välja att jobba utomhus de dagar som det är vackert väder och inte så mycket vind. Den här mattan filtade ihop så fort just för att det var varmt den dagen jag stod ute och tovade den. Värme är ytterligare ett bra "redskap" för en filtmakares slit.

2 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inte tovat fler mattor sen kursen i höstas även om jag så tänkt att göra. Det finns liksom inte riktigt plats för den sortens jobb här hemma... Men roligt var det!

    SvaraRadera
  2. Vill du tova en matta så finns det gott om plats när du kommer hit, det som saknas här är ett bra ställe att skölja ur ett stort arbete, men Anders ska fixa en tvättsink inne på lilla toaletten intill mitt arbetsrum, kanske kan han ordna det tills dess. Annars får vi skölja ute med hjälp av trädgårdsslangen. Det går ju det med.
    Det ska bli kul med tovningssällskap!

    SvaraRadera