Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 21 november 2011

Tovningskurser ger mig så mycket

Två intensiva helger efter varandra med underbart tovningssugna kursdeltagare. Det är så härligt att se nyfikenheten, ivern, energin och glädjen hos dem som kommer på kurs. Jag ser också hur olika skäl man har till att gå på en kurs i tovning t.ex. En del kommer för att koppla bort allt annat och det blir lite meditativt och rekreativt att tova, då går det lite lugnt tillväga och man hinner med en hel del av det man önskar göra.
Nästa gång kommer de som knappt kan bärga sig tills ytterkläderna kommit av, utan vill sätta igång med det samma, Jag känner energin redan när jag öppnar dörren för dem. Dessa "kursare" vill prova på så mycket som möjligt under de två kursdagarna och idéerna haglar.De vill lära sig allt som tänkas kan om ull och tovning, som om det vore sista gången i livet de har en chans till att tova.(Tror det var Viktoria som skämtade om det) Det är knappt de har tid med fikarast och lunch.. Så roligt!
Jag tycker det är så kul och givande att ha kurser, och jag lär mig någonting varje gång, ibland händer det saker med ullen som tovas som jag inte har varit med om tidigare och då får man klura lite på varför och hur vi ska lösa det. Den här gången blev det en luftficka inuti en blivande sittdyna och dekorationsullen som lagts ut ovanpå dynan ville inte fastna riktigt. då fick vi backa några steg i processen
och ta det från början för då var det förarbetet som hade 
gått lite för fort. Och det fixade sig.
Jag får inspiration och energi utav er som kommer hit och tovar med mig och jag inser var gång hur lyckligt lottad jag är som får arbeta med detta på heltid.
Denna helg fick jag även insikt i att jag är dålig på att marknadsföra mig, tack vare frågor som Viktoria (www.loppberga.se) ställde till mig och jag fick syn på hur jag skulle kunna gå till väga med detta och hur stor skillnad det skulle kunna göra för mitt företagande, Jag behövde verkligen den här sparken i ändalykten. Tack Viktoria för att du lyfte min blick en aning! Tror kanske inte att du tänkte på det själv, jag tror även att det var det som var meningen för mig med att ni skulle komma på kursen den här helgen.
Jag har ju funderat på att lägga ner min verksamhet mer eller mindre( kanske tappade jag bort en del av mitt självförtroende där en stund på livets vindlande stig) men det är ju precis tvärtom har jag nu förstått, Jag ska vända mig utåt ännu mer. Det finns ju inte speciellt många sådana här butiker som jag driver i Södermanland. Jag har verkligen vaknat upp ur den här tveksamhets-dvalan som jag har befunnit mig i en tid nu. Och det tack vare att jag har haft underbara människor på  tovningskurser här i Makalöst Filtmakeri. Så det ger mig verkligen någonting var gång, och jag har förstått att även kursdeltagarna känner så vilket naturligtvis sporrar mig ännu mer. Jag vill ju verkligen kunna förmedla vilket fantastiskt material ullen är och vilka oändliga användningsområden det finns för denna underbara "naturtillgång". Som tex under dessa sista två kurser där ullen blev till "rumpullor", julkulor, halsband, sittdynor, rosor,hjärtan, björnar, krukor pulsvärmareoch en hel del annat.


Nu ska jag skynda mig ner i min ateljé och få fram ännu fler kreationer i ull från våra svenska får.


Tack till alla er som varit hos mig på kurs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar