Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 22 november 2011

febril aktivitet

I dag börjar tomten se klar ut, nu slipper han ligga naken i hyllan och eländas. Ni kommer kanske ihåg hur knasig han såg ut utan kläder? Dessutom ser han ju tandlös ut utan skägget, men det är på plats nu. Dessutom fick han lite hår som sticker fram under luvan.




Det ska till några fler julklappar i hans famn, knappar i rocken och så funderar jag på att sy om rocken med vita stygn i stället för de mörkgrå.
Nallen han håller i ska få lite snyggare ben, de är bara små ulltussar ännu. men det tar ju lite tid eftersom allting skulpteras med filtnålen
Men visst börjar han likna en riktig tomte nu?
Jag vet inte om han ser så snäll ut som jag vill ha honom, får se när han är klar annars får jag göra om hans ögon en aning.














Jag varvar med att tova vantar av förfilt, vilket snabbar på processen en aning, jag ger dem egna mönstringar, ibland sticker jag i det med nålen, som när jag gör prickar till exempel, annars lägger jag på mönster som jag tagit ut i annan förfilt och sedan tovar ihop. därefter tänker jag mig att tova till flera julkulor i lite andra färger än dem ni ser här.
Så jag har verkligen fullt upp, och det är jätteroligt.
Har planer på julgransmattor i slutet på veckan. skulle vara kul att gå på något lite större arbete också mitt i det här småpillandet.
Har ni andra tips så tar jag gärna emot och gör om dem till något eget med min prägel.




Hoppas att ni har en skojig tisdag ni med.


2 kommentarer:

  1. Åh så söt tomte gillar verkligen skägget. Påminner om kungvinter. Han fick bli mallen när jag gjorde vår tomtedräkt. Istället för röd jultomte har vi en vit som kommer med paket.

    Tack snälla för alla fina kommentarer du lämnar alltid kul att läsa.

    SvaraRadera
  2. tack Mia! Jag brukar alltid ha långa skägg på tomtarna men jag ville ha vitt på denna och hade bara korta men fina vita lockar så det fick bli på det här viset. Han fick en lite annan personlighet än om han hade fått grått skägg.
    Lite Kung Vinter faktiskt som du säger.

    SvaraRadera