Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 27 september 2012

naturens goda gåvor

I eftermiddags tog jag med min Edison till en skog långt hemifrån för att han skulle få lite miljöombyte och för att jag ville se om det fanns lite svamp att bära hem.
När jag plockar svamp behöver jag inte gå lika långt med min hund som annars för då kutar han kors och tvärs i skogen, han röjer sly och skuttar runt i vattensamlingar, tuggar på pinnar och ligger på bergstopparna och leker vakthund. Han har fullt upp och tycker det är hur kul som helst. Passar mig alldeles utmärkt då jag har inflammation i hålfötterna och helst inte ska gå så mycket, så jag strosar runt och plockar svamp och har kontakt med Edison mellan hans glädje-rusningar och när jag hade gått max 700 meter på en timme och plockat en hel kasse med svamp så har Edison säkert kutat en mil, även om det bara var i vida cirklar runt mig. Vi var båda nöjda när vi satte oss i bilen och åkte hemåt igen.
Här ser ni dagens svampskörd. Det blev ca tre kilo, och nu ligger trattisarna på tork på tidningspapper nere i mitt arbetsrum. Tror det blir en ny svampplockartur i morgon för det finns sanslöst mycket svamp i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar