Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 1 februari 2013

Alla hjärtans dag förberedelser

Ja jistanes vad fort det går, snart är det ju Alla Hjärtans Dag, och jag tovar lite rosor tills dess.
Det är nog bland det enklaste man kan göra i tovat.
Tre tunna lager ull med fiberriktning åt motsatt håll vartannat lager. En lite rundaktig form är bra om man får till,stänk på varmt såpvatten och tryck försiktigt ut luften och sedan gnugga lätt med fingertopparna. vänd på "rosbladet" när det håller ihop och upprepa proceduren på andra sidan. Sedan ökar man trycket och rotationen vartefter bladet går ihop mer och mer. Till sist kan du rulla ihop bladet och rulla rullen antingen på en tvättbräda eller bara mellan händerna med större tryck och när du rätar ut det igen så sträcker du det åt alla håll lite försiktigt. upprepa tills du är nöjd med resultatet.Det är bara vackert om det blir lite oregelbundna kanter.
Skölj noga ur all såpa, häng på tork. Jag brukar göra sex rosblad till en ros. Jag tar det minsta bladet och rullar ihop det lite som en tät strut och så syr jag några stygn genom nedre delen av struten för att hålla ihop den sedan klär jag på rosen ett blad i taget och fäster det med tråden så som med det första. Voila, en ros!
Jag sätter fast dem på en tunn gren från trädgården som stjälk och "syr" fast tovade blad på stjälken.

Prova får du se hur kul det är att få till en bukett med rosor som står sig i alla väder.

Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar