Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 2 februari 2013

Tovningskurs i full gång

I morse startade jag min dag med att baka ut frallorna som stått i kylen och jäst över natten. Vill ju att mina kursdeltagare ska få alldeles färskt bröd till frukostfikat som vi alltid inleder kurserna med. Ett bra sätt att hinna bekanta sig lite och få lite hum om hur mycket erfarenhet man har av tovning innan det drar igång.



Det här var ju en nybörjar kurs så då blir det först lite ullfakta och inspirationsprat kring olika exempel som jag tovat innan kursen, typ provlappar. Krympmängd och liknande försöker jag också gå igenom men det är lättare att ta det till sig när man provat att tova en sak, för då har man något att referera till, och fått ett litet hum om vad som faktiskt händer med ullen när man tovar. Grunderna är ju gnugg- och rull-teknik och det var det jag lärde ut i dag. I morgon plockar vi in lite nytt.
Tycker att jag idag fick många bra frågor och det kan ibland väcka nya frågor hos mig också. Kul!
Det märks att när man väl tovat en bit tyg eller vad man nu gjort så kommer genast tankar om vad man ska kunna skapa nästa dag, då har "ullgenen" vaknat till liv i deltagarna. Jätteroligt!
I dag var vi bara tre stycken men det var jättemysigt, eventuellt blir vi fyra i morgon, hoppas på det.Från början var det fem deltagare men flera kroknade alltså innan kursstart, tyvärr.
Här ser ni lite hur vi hade det i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar