Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 29 april 2011

Glädje och Ansvar

Tänk att dofter påverkar sinnesstämningen, för mig tex så kopplar jag ihop doften av ren ull med skaparlust, kreativitet, nöje och en känsla av att vara tillfreds och att uttrycka mig. En mycket behaglig känsla.
Jag fick hem fyra rullar nålfiltad ull från Filtmakeriet i Kilafors och när jag öppnar paketet så känner jag den där härliga doften av ren ull och jag blir glad i hela kroppen.
Nålfiltad ull på metervara är något som faktiskt underlättar arbetet en del för en filtmakare. Då når man snabbare ett bra resultat än om man skulle jobba med kardflor som jag också gör ibland. Men med nålfilt så är några av momenten i första stadierna redan gjorda och det är bra när man har en deadline inför en utställning tex.
Jag jobbar med svensk ull för att jag ska kunna ha ett gott samvete, sedan finns det ju nålfilt av Merinoull att köpa också men jag vill inte ge mig in i den avdelningen av ull då jag inte vet om den ullen kommer från får som har fått lida genom att man flår bakdelen på lammen utan någon som helst bedövning och sedan går de där med öppna köttsår och lider bara för att man annars får problem med en speciell liten flug-ohyra som jag nu inte minns vad den heter.Jo nu hittade jag ett litet klipp om Mulesing som det heter:
 Mulesing – ett ingrepp där man avlägsnar pälsen och en del av huden kring merinolammens analöppning för att undvika ”flystrike”, d v s att en viss sorts fluga (Lucilia cuprina) lägger sina ägg där. Ur äggen utvecklas larver som angriper lammet inifrån och det dör – av blodförgiftning - inom loppet av några dagar. I dagsläget finns inga bra alternativ till mulesing, men andra metoder är under utveckling samt i försöksstadiet, och kommer alltså att införas senast 31 dec 2010.
TEXTILIMPORTÖRERNA
Eva Ranner



För mig känns det tryggast att hålla mig till Svensk ull för jag vet att våra lamm och får har det bra överlag och jag behöver inte oroa mig för att jag är med och bidrar till att fåren plågas under sin uppväxt.
och då är det skönt att kunna handla av någon som också känner ett sådant ansvar och därför har jag ju valt www.filtmakeriet.se i Kilafors som en leverantör av råvara och även www.Åddeboull.se för kardflor och färgad ull.
Då finns det ytterligare en anledning till att känna sig glad över att få doften av ren ull i nosen när jag öppnar mina nylevererade ullpaket och jag kan fortsätta arbeta med gott samvete


Njut av vårens vackra väder och ha en riktigt skön valborgsmässoafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar