Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 8 juli 2011

liten filt i brun finull och vit gobelängull, mjuk och go till liten bebis kanske. Den här gjorde jag på mitt stjärntema till utställningen i Rejmyre, och under tillverkningen så hände det en hel del besvärligheter med denna filt. T.ex så fastnade ena halvan av lakanet, som filten var inrullad i, i filtmaskinens nedre vals på något märkligt vis så lakanet slets itu halvt om halvt och filten vred sig på rullen åt två olika håll och det bildades en väldans massa veck samtidigt som den krympte ihop väldigt mycket mer än vad som var tänkt. Och allt det här hände under ett ögonblick när jag lämnade maskinen för att gå och hämta en sak. Jag trodde aldrig att det skulle gå att få ordning på det russin som nu trasslades ut ur det trasiga lakanet. Men med envishet, erfarenhet, kroppsarbete och ett strykjärn så blev det fantastiskt bra om man jämför med hur filten såg ut är den kom av rullen. Synd att jag inte fotograferade det eländet, men händer det igen så ska jag dokumentera allt så att ni kan se att man inte ska ge upp bara för att det TER sig hopplöst. Filten är inte så fyrkantig som den ser ut här, den är rektangulär mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar