Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 4 juli 2011

Slow Craft första fredagen i Juli

Besökte vernissaget och invigningen av Slow Craft utställningen i Rejmyre. Vacker slöjd av 57 olika slöjdare/konsthantverkare ställdes ut i den vackra lokalen.
Det första jag upplevde var en svag doft av tjära, där fanns nämligen en handgjord eka innanför entrén som spred sin tjärdoft i lokalen. I ekan fanns två vackra band vävda av Sonja Berlin, även kärl av fiskskinn som var riktigt vackra låg i ekans akterdel.
Intill ekan stod vackra, lena trätråg, slafat och korgar.
En hel del broderade alster fanns med här som kuddar, munkjacka, bonader och annat fint. Jag gillade kuddarna i lite naivistisk stil med tre tv-teman; macken, bonde söker fru och fredagsmys.
Här fanns väldigt vackra skåp, Handsydda folkdräkter, tovade sjalar i nunoteknik, stickade sjalar och plisserade sjalar, mattor, keramik, knivar, korgar, kakelplattor och en del tänkvärdheter på väggarna. Ja och så mina tovade filtar och matta.
Är inte riktigt nöjd med att mina filtar inte fått den exponering jag tänkt mig, Jag undrar varför man tar med två stycken filtar med olika mönstring sedan viker man ihop dem till en liten fyrkant och lägger dem ovanpå varandra så att man inte ser arbetet med mönstret som faktiskt är det unika med filtarna.Nej man ser inte ens hur En filt ser ut egentligen.
Får se om jag får svar på det för jag har ju naturligtvis ställt frågan.
Andra deltagare hade sina alster väl exponerade flera gånger om  så det var inte på grund av utrymmesbrist i alla fall.
Låter nästan som om jag är lite bitter va?  Som inbjuden deltagare vid en sån här utställning så är det ju lika viktigt för alla att få synas och då känns det lite skumt att bli hopvikt till ingenting och nästan gömd, Då kan det vara fint att få veta hur de tänkt. Även arrangörer kan göra ogenomtänkta saker ibland. Eller vad tycker ni  om den här "Filthögen"?
Jag har haft en del gnäll för mig här på sistone men man kan ju inte alltid vara stormförtjust och nöjd, trots allt så är jag ju bara en vanlig, simpel människa när det kommer till kritan. Och det trivs jag med ändå.
Nu väntar nya tovade alster på att bli till så jag styr min kosa mot Makalöst Filtmakeri.
Ha en fin sommardag trots det grå.

2 kommentarer:

  1. Grön text på beige bakgrund är oläsligt.

    SvaraRadera
  2. Ok, då har jag tyvärr haft oläsliga inlägg här många gånger, men det är bra att du säger till. Själv har jag jättesvårt med rött och blått i kombination med varandra. Det kan jag inte läsa för det bara flyter iväg. Jag tror det hade funkat om jag inte hade valt en så skarp grön, mörkgrön kanske? Dka absolut tänka mig för i fortsättningen.
    /Moni

    SvaraRadera