Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 9 juli 2011

Lön för mödan

Då ska jag ta och visa mina pulsvärmare som jag tovat och broderat på sistone, men min kamera gör om färgerna, i alla fall vissa färger. t.ex så är det ena paret broderat på en väldigt skarp och djup Lila färg men med kamerans "hjälp" så ser de ju tråkblå ut. Blå kan vara en fin färg men jag har ju valt den här lila för att jag gillade den och så kan jag inte visa er hur fin den är för den blir blå. Ja ja nu vet ni ju att det inte stämmer färgmässigt så ni får använda er fantasi istället.
Jag har broderat helt olika på de tre paren, det är ju lite det som är grejen med skapandet, att inte göra lika. Dessutom blir inte de två som är ett par heller riktigt lika då jag broderar på fri hand och inte ritar upp
 något mönster. e nog för otålig för det. 








Ja det var ju skönt att få vädra sina synpunkter när det gäller att få lön för mödan. Hur ser ni på det hela?







3 kommentarer:

  1. Håller med dej fullständigt, handarbete/hantverk är på tok för dåligt uppskattat och för dåligt betalt.
    Men kruxet är ju just att mycket folk ser det så som du säjer som nåt enkelt pysslande som inte är något arbete.
    Jag hör det nästan dagligen på jobbet när jag tar en paus i möbelmålandet och tillverkar något "mindre" men ändå uppskattat.
    Synsättet på "kvinno"jobben som inte uppskattas som ett rejält arbete.
    Så jag tycker du gör helt rätt som tar betalt för det hoppas bara att synsättet på det ändras så du får det sålt.

    SvaraRadera
  2. Kul att höra från dig "Tvärslå"
    Tanken slog mig att om inte vi som jobbar med "Handens Verk" värderar vårt arbete så kan vi ju inte förvänta oss att andra ska göra det.
    Jag har gett mig attan på att försöka få ut det jag vill ha för mina saker och vi får väl se om jag finner de rätta kanalerna för det.
    Och det ligger nog mycket i det du säger om Kvinnors arbete, vi kan ju bara ta en titt på den reguljära arbetsmarknaden. Mycket kvar att göra där. Men jag märker även skillnad i vad jag kan ta betalt för något som är funktionellt som tex en matta jämfört med något som bara är till Lyst, som en av mina skulpturer tex.
    Det är en spännande tillvaro att vara konsthantverkare.
    /Moni
    /Moni

    SvaraRadera
  3. Jag tror att man skulle kunna ta mer betalt för smycken än för till exempel muddar just för att de är smycken. Och då tror jag inte att det spelar någon roll att muddarna är större, mer arbetade osv. Jättemärkligt egentligen. Jag tror också att hur man väljer att "förpacka" (t.ex var man säljer och med vilket namn) sina alster är viktigt. Fast det där vet nog du ännu mer om än jag:-) Ha det fint i sommarvärmen! Kram.

    SvaraRadera