Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 17 oktober 2011

Textilkurs på Åsa Folkhögskola

1998-99 Gick jag en ettårig utbildning i Textil på Åsa Folkhögskola, för att jag behövde bindningsläran för att söka vidare till den Textila sömnadsutbildningen på Konstfack. På Åsa fick vi prova på det mesta inom textil och   jag upptäckte att det var väldigt olika från person till person hur "flink" man var på olika områden. Vi hade en tjej som var sanslöst snabb på att väva, hon slog ihop det ena alstret efter det andra under sin begränsade vävtid. Vi hade ju begränsat med vävstolar och hade alltså en viss tid på oss att väva för att alla skulle hinna känna på de olika vävmomenten.  Vi arbetade även med att färga garn, provade på tovning, lärde om Lin och Silke och väldigt mycket mer. Det var en härlig tid, och härliga kurskamrater och fantastiska lärare.
Det var på Åsa som jag kom i kontakt med tovningen på riktigt och verkligen kände att det här passade mig, men om ni skulle se mitt första tovade alster så skulle ni förstå hur mycket jag har utvecklats från att ha provat på tovning på  Åsa till att arbeta med ullen på heltid. Hade ju varit hopplöst annars. Jättekul tycker jag att ha kvar den lilla ruskiga gumman jag gjorde då.
Jag hade ju provat att väva tidigare eftersom jag har en mor som är väverska och har haft det som yrke i trettio år ca, men jag var för otålig för vävning, dock gjorde jag en bildväv under den här textila utbildningen som jag känner mig nöjd med. Bilden är hämtad från en målning jag gjorde på högstadiet med stearinljus och täckfärger. Det lockade mig att ha den bilden i olika tekniker så jag vävde den alltså och avslutade den med en orientalisk fläta. Ett snyggt avslut tycker jag som inte är så förtjust i fransar.
Vi provade även på broderi av olika slag  under utbildningen och jag hade så gott som aldrig broderat tidigare, men det var jättekul tyckte jag även om jag inte blev så nöjd med det jag gjorde så monterade jag ändå mitt svartvita broderi. Skulle jag göra ett nu skulle det se helt annorlunda ut kan jag lova, men så är det ju med allting man blir bättre på så småningom
Hur som helst så var det en väldigt rolig tid Textilkursen på Åsa Folkhögskola, den tog mig vidare till där jag är nu. Jag gjorde mina arbetsprover till konstfack och lämnade in min ansökan, det var tolvhundra sökanden till de tolv platserna och  jag kom inte in kan jag ju tala om, men jag fann ju en ny väg i livet ändå. Gick en småföretagarutbildning och startade mitt Filtmakeri i stället.

Och här är jag ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar