Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 10 november 2011

födelsedagsblomster

Min yngsta dotter fyllde trettio i mitten på Oktober, hon bor i Östersund, och hon ville bli firad först den sista helgen i Oktober så då for vi dit och gratulerade. Vi var många som skramlat till presenten, ett körkort, som hon absolut kommer behöva i sitt arbete. Hon studerar på Universitetet i Östersund och blir färdig nu i Januari.
Jag ville även ge henne något lite mer personligt så jag tovade en blomma åt henne.Jag plockade en gren ute i trädgården som jag sedan fäste blommorna och bladen på genom att sy fast dem.. Det var ett pilligt men roligt göra, och det blev en mycket uppskattad present.
Vi hade fina dagar på vår lilla utflykt till Ötersund. Vi övernattade i stugan i Gnarp både på dit- och hem-vägen, vilket var skönt för hunden då han inte är så jätteförtjust i att åka bil och då blev det inte så långt för honom på en gång, och han fick komma till stranden vid havet i Gnarp som han älskar. Det var helt underbart väder, varmt och stilla, inte alls så som man annars skulle tro att de sista dagarna i Oktober är. Kan ju vara vädigt kallt och blåsigt och en massa snö. Nu var det mer som en varm höstdag i början på September. Så skönt.Edison kutade som en tok med glädjefnatt längs med den långa sandstranden i Mellanfjärden. Han hittade pinnar att kasta med och trodde att fiskarna som hoppade i vattenbrynet lekte med honom så han skuttade, skällde och var så glad. En lycklig hunds tokigheter kan verkligen få en att skratta och känna sig lika lycklig.Det är väl det där med delad glädje...
Havet skänker sån frid i själen tycker jag, ville inte åka därirån egentligen, kanske kommer jag någon gång att bosätta mig vid havet. (en dröm i alla fall )
Det var mysiga dagar i Östersund hos Isabell och Niklas också, med mycket umgänge, skratt , god mat och godsaker, sköna promenader på Östersunds gator och framför allt längs med vattnet. Vi bodde på hotell och Alex och Madelene med. Hos Isabell och Niklas bodde syster, systersonen, halvsyskonen och Isabells pappa. Så där var knökfullt. Min syster och hennes dotter var där för att fira höstlovet också så de bodde på pensionat den veckan, och Niklas släktingar bor ju i Östersund så de hade nära hem till sig. Det var härligt att få träffa allihop och Isabell var så glad att alla kom till hennes dag, och nu ska hon börja med det läskigaste hon vet, att köra bil, mycket spännande att se vad hon kommer tycka om det när hon har lärt sig mer. Jag var nämligen som hon, livrädd, när jag bestämde mig för att ta körkort. Jag trodde ju bilskolläraren var helt galen som sa åt mig att köra ut på "stora"vägen på min första lektion, jag bara stirrade på honom och förklarade att jag inte kunde köra bil., han bara skrattade och sa att det var det jag skulle lära mig nu och därför måste vi ut och köra. Men det gick som smort och sedan älskade jag att köra. Dagen efter att jag hade fått mitt körkort satte jag mina två små barn, Ellinor var två år drygt och Isabell hade inte ens fyllt ett år, i bilen och körde fyrtio mil till mina föräldrar i värmland, det gick fint. Jag fattar inte nu hur jag ens kunde komma på tanken att åka så långt ensam med två småbarn, men jag såg aldrig några bekymmer med saker och ting på den tiden och kanske därför jag tyckte att det gick så bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar