Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 16 november 2011

Tovat av förfilt

Jag har nu tovat av kardflor i elva års tid och tycker fortfarande att det är lika kul och älskar mitt arbetsmaterial, men så finns det ju en fantastiskt duktig tjej/kvinna i Kilafors som tagit över ett spinneri och där tillverkar hon förfilt/nålfilt på metervara, vilket innebär att jag och många andra med mig nu kan köpa ull som redan är lite bearbetad vilket sparar in några moment av arbetet åt oss, rationaliserar det hela kan man väl säga, och jag är numera helt såld på hennes produkter.
Så smidigt så det är sanslöst, men jag använder mig fortfarande av kardflor och framförallt då färgade flor eftersom urvalet av färgad förfilt är väldigt begränsat än så länge.
Det går ruskigt snabbt att tova sig ett par vantar t.ex. utav förfilten från Kilafors,  känns inte som om det är någon idé att sätta sig och sticka ett par vantar i ull när man kan tova till ett par på en halvtimme ungefär. Men vill man ha dem mönstrade tar det ju lite längre tid förstås för då blir det genast lite fler moment.
Jag har klippt till en hel bunt som jag nu tänker tova till i dag. Mer bilder kommer senare.

En riktigt skön Novemberonsdag önskar jag er alla.

1 kommentar: