Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 25 november 2011

Julkulor som gömts

Oj, jag glömde bort julkulorna som jag tovade. De hade jag lagt på elementet bakom en av hyllorna för att torka, men sedan har jag haft så mycket annat att koncentrera mig på, som julmattorna t.ex..
Hur som helst så kom jag på det i går kväll när jag fick lust att brodera lite. Jag tycker att de blev riktigt bra tovade i tvättmaskinen efter det att jag tovat dem lite för hand först i såpvatten. En del stora och en del små, precis som det var meningen.
Jag broderade dem lite för att "pimpa" dem en aning, göra kulorna  lite festligare. I dag ska jag använda mig av en annan  nål när jag gör färdigt den med granriset på för nålen jag hade var lite onödigt stor. En mindre nål med ett lite större öga dock, ingen lätt kombination att finna i nålasken.. När jag ska brodera på pärlor så behöver jag en nål som är tunn som ett hårstrå nästan för att få igenom den i hålet med tråd och allt, och jag vill ju gärna sy flera gånger genom pärlan för att den ska bli ordentligt fäst vid underlaget och då får inte heller tråden vara så tjock för annars blir hålet i pärlan tilltäppt på en gång och det går bara att sy igenom en gång och det känns riskabelt. Jag vill att de saker jag tillverkar för försäljning ska vara hållbara och av hög kvalitet. Därför är jag lite petigt. Många skulle säga att jag är mycket petig, men hellre det än att jag lämnar ifrån mig något som faller i sär efter en liten stund. Det skulle vara skämmigt. Skulle jag ändå råkat missat något eller sålt någonting som kunden återkommer med på grund av att något lossnat eller att en söm gått upp eller liknande, så fixar jag det naturligtvis, men peppar,peppar så har det bara hänt mig en gång under dessa 11 år som jag har arbetat med tovning och Filtmakeri.. Jag tror att jag börjar kunna det här nu! 
Ändå passar jag mig för att bli för styv i korken, jag är ju trots allt bara en människa.
Nu ska jag ner i Makalöst Filtmakeri och tova färdigt den ena julmattan. Hinner kanske inte färdigt båda innan helgen trots allt, men jag hinner det jag hinner.


I morgon ska ni få se, då är det utlottning på gång!

Kram på er alla i Novembermörkret som förhoppningsvis nu går mot sitt slut.( Snö, Snö, Snö vill jag ha )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar