Blogtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 21 december 2011

Jul, jul, strålande jul.

Jag önskar er alla en fantastiskt fridfull och fröjdefull jul, med lugn och harmoni.


Vi kommer att ta det väldigt lugnt i julhelgen, bara vara, ha det skönt och gott, umgås sedan ska vi besöka  midnatts-mässan som är så stämningsfull och vacker i kyrkan. En bra avslutning på Julafton.
Vi tar en tur till Vingåker någon av dagarna och titta på Mor och Fars nya kök, färdigt lagom till julhelgen. Helt fantastiskt hur mycket de har hunnit renoverat och fixat med det hus och dess trädgård sedan de flyttade in i mars. Jag tror inte att de vet om att de är i sjuttioårs åldern båda två nuförtiden, eller också är man inte så gammal numera när man når den åldern.
 Jag läste ju om den där amerikanen som var hundrasex år och fortfarande arbetade i bank. Han hade jobbat där i 83 år och tyckte nu först att han kunde unna sig att börja något lite senare på mornarna. Fullt klar i huvudet och väldigt frisk förutom vanliga ålderstecken som att han blivit lite krum och har lite bekymmer med ryggen. Fantastiskt vad det kan göra för en om man älskar det man håller på med.
Osökt funderar jag då över hur gammal jag kommer att bli?
Så min uppmaning till er alla är att följa ert hjärta och lägga många måsten på hyllan nästa år, lev era liv så som ni själva vill ha dem, följ era innersta drömmar. Inget är omöjligt om ni själva inte skapar egna hinder så som jag gjorde mellan varven. Se era förmågor i stället för tillkortakommanden, fokusera på vad ni vill uppnå för er egen skull med era liv, hur ni verkligen vill leva.
Jag vet att det kan ta tid att ändra om sina tankemönster och förändra sin livssituation men det är absolut värt det i slutänden. Ta en funderare på vems liv du lever egentligen, är det dina egna värderingar och drömmar du försöker uppfylla eller följer du bara med strömmen för att det är enklast så och för att du tror att det är så det ska vara? Vad drömmer du om, innerst inne? Är det omöjligt att ta sig dit och vilka är hindren? Oftast är man själv det största hindret, p.g.a. rädslor, osäkerhet, dålig tilltro till sig själv m.m.
ETT liv får man och varför ska man då slösa bort det på att leva det så som man tror är bäst för alla andra, nej fyll ditt liv med att förverkliga dina egna drömmar och mål, finn din egen väg. Det finns ingen mall för hur ett liv ska levas, ingen annan kan tala om för dig vad som är rätt eller fel. Vad som är syftet med ditt liv vet bara du, innerst inne bär du det med dig och om du vågar låta det få plats på första parkett så kommer du att leva ett rikare liv, mer känsla av att vara tillfreds, mer glädje över ditt arbete, mer kärlek att ge till dina nära och kära. Och du får så mycket mer tillbaka.
Ja som ringar på vattnet sprider sig det positiva om man går i en positiv riktning och kan göra val som stämmer överens med den man är, innerst inne.Det är min övertygelse.
Jag tänker i alla fall fortsätta kämpa med detta även nästa år, för mig finns ingen återvändo och det är jag glad för. Gäller bara att finna lösningar och nya vägar, våga lite mer, finna mer tilltro till sig själv. satsa ännu lite mer.


Lycka till alla ni som väljer er egen väg inför 2012.

3 kommentarer:

  1. Så bra skrivet håller med dig helt och hållet. Det är för många därute som jobbar för att konsumera, gnälla över jobben och bara längtar till semestern.
    Jag har turen att kunna jobba med det jag tycker om,jobba hemma, att vara mycket med barnen och slippa ha dem på fritids och dagis till fem. Den enda som gått på dagis är minstingen som började när han var fem.
    Men jag väljer att var lycklig med min familj än ha mycket pengar.
    Jag har alltid valt min väg som jag vill och inte efter andra men det är inte alltid lätt att tycka som andra och gå sin egen väg. Att behöva försvara sig för att man inte har barnen på dagis.
    Jag kommer att forstätta med mitt liksom du och önskar dig lycka till på vägen. Du gör fantastiskt fina saker.
    God Jul!
    Mia

    SvaraRadera
  2. Tack Mia, dina ord gör mig glad.
    Ja jag har sett att vi valt lite lika på något vis, och jag håller med om att det inte alltid är enkelt och att man får försvara sina "annorlunda" tankebanor och livsvärderingar, kan va tungt ibland men ju mer man har gjort det, desto mer övertygad känner man sig tycker jag och det stärker en verkligen. Hoppas nu att 2012 bär med sig än mer tillfredställelse med våra val. Lycka till!

    SvaraRadera